Etter den nye avtalen pasientreiser har inngått og bundet seg til med taxiselskapene Norgestaxi og Christiania Taxi, har det blitt mye venting.
En av årsakene er at drosjesjoførene ikke synes avtalen mellom Oslo universitetssykehus og taxiselskapene er god nok. Derfor vil flere ikke ta disse turene.
"Først vil jeg si at det er en dypt beklagelig situasjon både for de pasientene det rammer og også de behandlerne som da ikke får sine pasienter til og fra behandling.
Vi har i løpet av de siste ukene hatt tett dialog og flere møter med leverandørene hvor vi har forklart i utvetydig ordelag at dette er en helt uholdbar situasjon. Som vi forventer at de rydder opp i.
"
"Det synes jeg er helt forferdelig at folk skal sitte her og vente i flere timer for å komme seg hjem igjen. Fordi Norgestaxi ikke vil kjøre for en lav kilometerpris. Det er helt forferdelig. Syke mennesker blir bare sykere"
"Det har dessverre vært noe motvilje blant en del sjofører etter den nye avtalen fordi enhetsprisen ikke konkurrerer med de beste takstene våre.
Norgestaxi beklager på det sterkeste at pasienter har måttet vente. Det skal ikke skje, og vi beklager og ønsker å uttrykke medfølelse ovenfor de kunder som skulle ha blitt utsatt for dette. Det er flere årsaker til at dette har skjedd og vi arbeider med å finne en løsning på situasjonen."
"I dag har jeg vært til kontroll. Nå har det gått tre timer og ingen taxi.
Den ble bestillt kl 14 og kl 19 fikk jeg telefon fra taxisentralen med beskjed om at det kom ingen taxi."
Hun og andre har gjentatte ganger ventet lenge på taxi.
Avtalen med pasienttransport er en god avtale for sjoførene, men
"Vi har opplevd forsinkelser grunnet sykdom, varierende værforhold og generell julerush."